reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Martin Marušic

Martin Marušic

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Profesionálny tunelár"Slovo tunelář vymysleli bývalí kvazikomunisté jako součást své předvolební populistické kampaně."Viktor Kožený Zoznam autorových rubrík:  Prihodilo sa miTunelovanieVodné dielaPlanéta ZemHistoria est lux veritatisSlovenská sosajety (vážne)Odpočutékrížom-krážom64 políSlopeme s monitoromMostySúkromnéNezaradené

reklama

krížom-krážom

Vorderes Sonnwendjoch a Sagzahn

Martin Marušic

Vorderes Sonnwendjoch a Sagzahn

Po dlhšej dobe som sa znovu vydal do hôr. Tentokrát boli cieľom dva štíty, na ktorých som už bol - Vorderes Sonnwendjoch (2224 m n.m.) a Sagzahn (2228 m n.m.) v Rofangebirge v Tirolsku. Neviem, či sú tu nejakí verní čitatelia, ale ak áno, tak si aj po štyroch rokoch určite spomenú, že to boli tie kopce, kde ma naháňalo stádo oviec.

  • 2. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 244x
  • 5
Ako som sa v horách zamyslel

Martin Marušic

Ako som sa v horách zamyslel

Išiel som si chodníkom na Zamkovského chatu, predo mnou rodinka a otecko ovorí svojim dvom neposedným synom: "V horách väčšina úmrtí je kvôli hlúposti. Alebo nepoznajú trasu, alebo podcenia počasie.... alebo nie sú oblečení..." a ja do toho: "Alebo hovoria česky" a otecko: "áno, alebo hovoria česky."

  • 27. sep 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 155x
  • 22
Trnavská stovka – ako zvládnuť Veľkú Vápennú

Martin Marušic

Trnavská stovka – ako zvládnuť Veľkú Vápennú

Trnavská stovka je tradičné podujatie, ktoré sa koná prvú júnovú sobotu už 37 rokov. Je to pochod z bratislavskej hlavnej stanice hrebeňom Malých Karpát až do Brezovej pod Bradlom, oficiálne dlhý 91,486 m, reálne dlhý podľa toho koľkokrát zablúdite a koľko skratiek poznáte. Ako majú každé cyklistické preteky svoju kráľovskú etapu, tak aj tento pochod má svoj highlight - výstup na Veľkú Vápennú (754 m n.m.).

  • 9. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 423x
  • 35
Silvestrovská rekapitulácia roka

Martin Marušic

Silvestrovská rekapitulácia roka

V roku 2009 sa toho veľa udialo. Tie najdôležitejšie a najzaujímavejšie momenty vám priblíži tento videočlánok.

  • 31. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 979x
  • 5
Rozprávkový zámok Neuschwanstein

Martin Marušic

Rozprávkový zámok Neuschwanstein

V rokoch 1869 až 1886 staval bavorský kráľ Ľudovít II. svoje nové sídlo. Hoci svojej krajine vládol mizerne, ostal po ňom okrem iných aj prenádherný zámok Neuschwanstein. Na svoju dobu bol aj technicky vyspelý o.i. s centrálnym kúrením horúcim vzduchom, telefónom a vodovodom. V dnešnej dobe síce patrí viac Japoncom ako Bavorom, každopádne svojich 1,3 milióna (pôvodne chybne 5 miliónov) návštevníkov ročne si jednoznačne zaslúži. Iba kráľovú spáľňu obloženú drevom vyrábalo 14 rezbárov 4 roky. V trónnej sále je na podlahe mozaika vyrobená z dvoch miliónov kúskov, nádherné maľby na stenách a zlatý luster vážiaci viac než tonu. Po celom zámku sú po stenách výjavy z Biblie a hlavne z opier Richarda Wagnera, ktorý bol kráľovým známym. Určite je zámok to najkrajšie, čo som doteraz navštívil (hádam sa chrám sv. Petra v Ríme ani kaštieľ Betliar nehnevajú). Ak to chcete vidieť, musíte sa tam ísť pozrieť. Vnútri je zakázané fotiť a hoci to tam niektorí akože mimoriadne nenápadne robili, hádam neklesnem na takú úroveň. Ako však vyzerá zámok zvonka, to vám ukáže tento článok. Fotky budú bez komentára, fakt neviem, čo by som k tomu ešte dodal.

  • 23. nov 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 930x
  • 50
reklama
Zátišie s raketami

Martin Marušic

Zátišie s raketami

Raketa je prostriedok využívajúci takzvaný reaktívny motor na svoj pohon. Prvé boli vymyslené v Číne už v trinástom storočí. Ako veľa iných vynálezov, najskôr na vojenské účely. Nevyznačovali sa ale spoľahlivosťou ani presnosťou, tak boli pomerne rýchlo vytlačené delostrelectvom a ich vývoj sa obmedzil na výrobu ohňostrojov. Neskôr sa vrátili na bojové pole v napoleonských vojnách v prevedení Angličana Wiliama Congreva a účinné boli hlavne psychologicky, keďže plašili kone. Ale rovnako ako protivníkove, tak aj vlastné, preto napr. vojvoda Wellington pred bitkou pri Waterloo raketovú jednotku rozpustil a jej členov priradil k delám. Hoci v Británii uvažovali, že ich využijú v námorníctve na ostreľovanie pobrežných miest, ktoré by od nich ľahko vzbĺkli, upadli na čas do zabudnutia. Na svetovú scénu sa vrátili strašnou silou na sklonku druhej svetovej vojny. A vládnu jej doteraz. Dočkali sa ale aj iného využitia ako zabíjať ľudí. Na lety do vesmíru.

  • 16. nov 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 776x
  • 8
Ako som vo výške 3509 metrov svoj názor na sudcu vyjadril

Martin Marušic

Ako som vo výške 3509 metrov svoj názor na sudcu vyjadril

Južné Tirolsko je územie, ktoré po prvej svetovej vojne zmluvou so St. Germain víťazné veľmoci odtrhli od Rakúska a priradili vtedy politicky nestabilnému Taliansku aj so všetkým nemecky hovoriacim obyvateľstvom. Ako hranicu (nie 100% dodržanú) určili rozvodie Čierneho a Stredozemného mora. Ak ste niekedy premýšľali, že by ste tam zašli, tak vám to len odporúčam. Ak by ste chceli vedieť, čo som tam zažil, tak to môžete v tomto článku. (Ak nemáte radi sebecky písané články, ani ďalej nechoďte.)

  • 14. sep 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 936x
  • 22
Ako som sa v auguste zhora na lyžiarov pozeral

Martin Marušic

Ako som sa v auguste zhora na lyžiarov pozeral

Ak vás zaujíma moja túra v Zillertalských Alpách, tak nech sa vám pačí, vstúpte.

  • 21. aug 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 418x
  • 15
Ako sa zo mňa stal prešlapávač chodníka

Martin Marušic

Ako sa zo mňa stal prešlapávač chodníka

Pôvodne som chcel ísť do Gamsscharte. Bohužiaľ, deň pred výletom sa počasie nejako zvrtlo, v Trenčíne spadol stan, v Tirolsku zase napadol od výšky 1400 metrov sneh. Tak som si povedal, že výjdem aspoň na Zittauer Hütte. Veď odtiaľ je nádherný výhľad tiež. Tak sa na neho poďte pozrieť so mnou.

  • 29. júl 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 307x
  • 4
Malá prechádzka po Veľkej Fatre

Martin Marušic

Malá prechádzka po Veľkej Fatre

Vždy ma fascinovalo, že Veľká Fatra je v názve veľká, hoci jej najvyšší vrch, Ostredok, je o viac ako sto metrov nižší od Veľkého Kriváňa v Malej Fatre. Práve túru na Ostredok zo Šturca vám priblíži tento článok.

  • 19. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 990x
  • 3
reklama
Výstavba železničnej trate pred osemdesiatimi rokmi

Martin Marušic

Výstavba železničnej trate pred osemdesiatimi rokmi

Pre veľký úspech článku o trati Nové Mesto nad Váhom - Veselí nad Moravou som sa rozhodol voľne na neho nadviazať. Tentokrát bude pozornosť zameraná viac na technológiu výstavby. Poďte sa teda pozrieť, ako to naši dedovia a pradedovia vlastne stavali.

  • 22. sep 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 194x
  • 26
Elektronický herbár

Martin Marušic

Elektronický herbár

Fotky kvetín sa na blogu objavujú pomerne často. Niektoré kvalitné, niektoré menej, niektoré zaujímavé, niektoré bežné. Všimol som si ale jednu zaujímavú vec - nestretol som sa, žeby autori napísali čo to vlastne fotili. Ono je iste záslužné spraviť peknú fotku, ale nevedieť, čo sa fotí, mi príde neúplné. Preto vás pozývam do môjho súkromného herbára, kde nebude na prvom mieste kvalita fotky, ale rastlinka, ktorá je fotená. Ak si myslíte, že som niečo zle pomenoval, pokojne mi to napíšte, ono to niekedy nie je jednoduché.

  • 18. sep 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 13 870x
  • 8
Nočná prechádzka Rímom

Martin Marušic

Nočná prechádzka Rímom

Necelých desať hodín večer a tridsaťtri stupňov Celzia. Prechádzka začína.

  • 5. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 820x
  • 22
Kamzíky a svište

Martin Marušic

Kamzíky a svište

V tomto článku si dám dokopy trošičku svoje fotografie, dúfam, že sa vám budú páčiť. Vyfotiť kamzíka alebo svisťa vôbec nie je jednoduchá záležitosť a chce to veľkú dávku šikovnosti a trpezlivosti.

  • 30. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 927x
  • 28
Pre milovníkov výbušnín, odstrelov skrátka pre deštrukčné typy :-)

Martin Marušic

Pre milovníkov výbušnín, odstrelov skrátka pre deštrukčné typy :-)

Tak tentokrát som dal dokopy zopár videí z kameňolomov... Verím, že si prídete na svoje.

  • 13. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 942x
  • 31
reklama
35. ročník Trnavskej stovky alebo ako som sa do Brezovej doplazil

Martin Marušic

35. ročník Trnavskej stovky alebo ako som sa do Brezovej doplazil

V sobotu, 7. júna, sa konal už tridsiatypiaty ročník tradičného diaľkového pochodu Trnavská stovka, tentokrát premiérovo s mojou účasťou. Pochodová os sa vinie z bratislavskej Hlavnej stanice cez pohorie Malé Karpaty do Brezovej pod Bradlom.

  • 9. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 171x
  • 28
Ako narábať s popolom

Martin Marušic

Ako narábať s popolom

Iste si viete predstaviť, že spaľovaním uhlia v elektrárňach vzniká obrovské množstvo popola. Niečo z neho sa dá síce spracovať napríklad výrobou pórobetónových tvárnic, ale iba časť s presne daným zrnitostným zložením a vlastnosťami, zvyšok nie je na to vhodný. Preto je nutné popol niekde ukladať. Zvyčajne sa popol premiestňuje rozmiešaný vo vode vo forme kalu. Na jeho uloženie v krajine potom slúžia špeciálne stavby, ktoré sa nazývajú odkaliská.

  • 27. máj 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 11 725x
  • 18
Rekapitulácia turistickej sezóny

Martin Marušic

Rekapitulácia turistickej sezóny

Rok je za nami a nastal čas rekapitulovať. Rok 2007 bol z pohľadu turistiky pre mňa suverénne najúspešnejší. Niektoré túry boli skutočne prenádherné, pri niektorých ma minul hlavný cieľ, tak to už ale býva. Tu som si pre vás pripravil prezentáciu, ktorej načítavanie môže trvať aj niekoľko minút, preto, ak nemáte čas a nervy a v robote vám nepovolia hľadieť dlho nečinne do monitora, pozrite si tento článok v inej verzii tu . Napriek tomu verím, že nebudete banovať, keď sa to spustí.

  • 5. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 541x
  • 17
Rekapitulácia turistickej sezóny - štatistika

Martin Marušic

Rekapitulácia turistickej sezóny - štatistika

Úvodom by som chcel povedať, že za túru považujem pochod, ktorý trvá najmenej šesť hodín alebo sa prejde najmenej 15 kilometrov. Zhodou okolností všetky túry uvedené v tabuľke spĺňajú obidve kritéria. Do tejto štatistiky som ale z uvedených dôvodov nemohol umiestniť tri pekné výstupy na Bayreutherhütte, kam som išiel vždy v piatok po obede v prípade pekného počasia, hoci prevýšenie toho výstupu bolo viac ako tisíc metrov.

  • 5. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 227x
  • 9
Ako vyskočiť loďou 20 metrov vysoko

Martin Marušic

Ako vyskočiť loďou 20 metrov vysoko

Ako si asi všetci vieme dobre predstaviť, lode skákať nemôžu. Čo však urobiť, keď postavíme lodi do cesty prekážku v podobe elektrárne, ktorá potrebuje rozdielnu výšku hladín nad múrom a pod múrom? Tu asi väčšine z vás príde na rozum plavebná komora. Ako ale celý proces skutočne funguje?

  • 13. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 9 684x
  • 26
reklama
SkryťZatvoriť reklamu