reklama

Konflikt záujmov – ale prosím vás kde nie je

Akosi som mal tú pochybnú česť zaregistrovať hon na liberálny dom. Úvahu, že si poslanci SaS spravia svoje štátom platené kancelárie priamo vo vlastných priestoroch. Klasické attention whore (slov. namňagáň, človek, ktorý potrebuje byť v médiách a chce tam byť najlepšie stále, komentujúc absolútne všetko) Zuzana Wienk a Peter Schutz si nenechali újsť príležitosť. Aj pani premiérka, pred časom striktne požadujúca znalosť cudzích jazykov (že ju to nenapadlo vytiahnúť v prezidentskej kampani, takto máme Ivana, ktorý bez našepkávačov ani bé nepovie inak ako po slovensky a ešte aj jeho slovenčina sa už pomaly blíži k tomuto štádiu) to okomentovala ako „nonsens", čo je výraz z angličtiny a značí nezmysel alebo absurditu (zase výraz z francúzštiny, v preklade absurde: hlúpy), pritom celému národu je jasné, že to zmysel má a hlúpe to rozhodne nie je - prináša to priamy zisk zo štátnych peňazí. Buď je jedna z mála, ktorá to nechápe alebo nedávala na angličtine pozor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)

Spomínam si, že som kedysi dostal možnosť ísť na zahraničnú stáž cez jeden európsky program. V rámci neho som dostal príležitosť na kurz zlepšenia cudzieho jazyka, ktorý by mi bol preplatený do určitej výšky. Myslíte si, že som si na internete začal zháňať jazykové školy, porovnávať ceny, zisťovať referencie, prideľoval každému kritériu nejaké body a kreslil si na papier vyhodnocovacie tabuľky, aby som zistil, čo sa najviac oplatí? Figu borovú. Zbytočná robota navyše, ktorá by mohla mať aj nepríjemný presah do súkromnej sféry. Zavolal som kamarátke, ktorá na živnosť doučuje ten jazyk, povedal jej, koľko si za to má vyúčtovať a chcel som sa s ňou dohodnúť na nejakom rozvrhu. Celé to má totiž aj súkromnú stránku - keby som jej to nepovedal a ona by sa neskôr dozvedela, že som si doučovanie dohodol mimo nej, nasledovala by otázka: „A prečo si nezavolal mne?" a reálna hrozba, že sa so mnou viac nebude baviť. V skutočnosti to dopadlo tak, že ona nemala čas a poradila mi svoju kamarátku, na druhej strane pôvodnú úvahu toto vôbec nemení. Keď by som ja prácu nemal a príbuzný by si našiel cudzieho človeka na niečo, čo môžem spraviť aj ja, tiež by som bol nahnevaný. Ozaj, bol to konflikt záujmov?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lebo už sa objavila na internete aj právna analýza, že by bolo protizákonné. Je tam citácia, že poslanec nesmie činnosti vyplývajúce z výkonu funkcie využiť „na získavanie výhod vo svoj prospech, v prospech jemu blízkych osôb ani iných fyzických osôb alebo právnických osôb..." Nemienim s tým polemizovať, ale mám hlúpu otázku: Kto teda poslancovi môže prenajať kanceláriu a kto nie? Kto je tá tajomná nezávislá osoba, proti ktorej už nebudú výhrady? Kde je tá hranica? U švagra? U suseda z ulice? U môjho strýka koňa brata? Alebo je to škandál iba vtedy, keď pani Wienk alebo novinár zo SME nejaké prepojenie nájde, keď ho dobre zakamuflujete, tak je to v poriadku? Lebo terajší stav skôr pripomína posledný prípad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz si predstavte, že by som ako poslanec mal právo na kanceláriu, aby som bol „bližšie k ľuďom" (hahaha) a brat, otec alebo sused by mal na to vhodný priestor. Povedali by ste bratovi: „Sorry, brácho, ale to by bol konflikt záujmov?" Už vidím pani Wienk, ako to so slzami v očiach vysvetľuje súrodencovi, zvlášť, keby sa mu nedarilo tie priestory prenajať. Proste celý tento systém je postavený tak, že nech robíte čo chcete, tie peniaze u nejakého známeho alebo príbuzného skončia vždy (a keby to bolo v New Yorku s prisťahovalcami z celého sveta nepoviem, ale na Slovensku, kde každý každého pozná...) a mám už ako občan potom fakt na háku, či u dobre zamaskovanej susedovej švagrinej, ktorej sa novinári nedopátrajú, alebo u politika samého. Už keď to kedysi schvaľovali, bolo všetkým jasné, že je to parádna príležitosť ako si trhnúť zo štátnej kasy. Peniaze sú pre štátny rozpočet aj tak stratené. Myslíte si, že si niektorý poslanec otvorí kanceláriu medzi rúrami v teplárni na Wolkrovej ulici v Petržalke a príspevok na kanceláriu pôjde na konto ľudí postihnutých povodňami alebo sa presunie do rozpočtovej kapitoly MPSVaR na príspevky mamičkám? Národná rada ich prefláka inde, nemajte obavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celá táto šaškáreň iba podporuje zákon hromadenia byrokracie, ktorý hovorí: „Vždy sa dá vymyslieť zbytočná papierovacia práca tak šikovne, že po dvoch mesiach si už nikto nebude vedieť ani predstaviť, že by to išlo aj bez nej." Roky fungoval parlament bez asistentov a kancelárií „bližšie k ľuďom" a myslíte si, že po zavedení tejto prevratnej novinky na skvalitnenie práce, robia poslanci lepšie? A to ešte v časoch bez počítačov, googlov a rôznych jaspi-programov, keď si všetko vyhľadávali na kartotečných lístkov v knižnici. Si viem živo predstaviť ako napr. Ján Slota, bežne nechodiaci ani do parlamentu, ráno povie žene: „Drahá, dnes pôjdem do svojej kancelárie pracovať.", a skutočne tam aj išiel spraviť pre ľud niečo, čo by mohol aj z domu. Jedine, že by od nej chcel mať chvíľu pokoj.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvláštne mi ale je, že nikto sa nepúšťa do debaty, či sú tie kancelárie alebo asistenti vôbec potrební, ale navážajú sa a ukazujú na jednu politickú stranu. Aha, tí sú sprostí - tí to ani nemaskujú ako my. A pritom pri asistentoch a kanceláriach treba parafrázovať starého dobrého Uljanova, (pre mladších: blogoval pod nickom Lenin): Zrušiť, zrušiť, zrušiť!

Martin Marušic

Martin Marušic

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Profesionálny tunelár"Slovo tunelář vymysleli bývalí kvazikomunisté jako součást své předvolební populistické kampaně."Viktor Kožený Zoznam autorových rubrík:  Prihodilo sa miTunelovanieVodné dielaPlanéta ZemHistoria est lux veritatisSlovenská sosajety (vážne)Odpočutékrížom-krážom64 políSlopeme s monitoromMostySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu