reklama

Ako som blicoval a dostal za to čestné uznanie

Na blicovanie sa dá využiť viacero metód, ale ja som sa k takým prízemným veciam ako falšovanie ospravedlneniek nikdy neznížil. Objavil som a hojne využíval inú možnosť ako sa uliať zo školy a legálne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (68)

 

Princíp bol jednoduchý - obehal som všetky možné medziškolské súťaže. Iniciatívne som chodil na fyzikálne a matematické olympiády, kde som síce nikdy nezapísal ani jednu stranu, ale to mi vôbec nevadilo. V škole som povedal, že tam boli ľudia z Gamče*, medzi ktorými sa nedalo veľmi bodovať a vždy mi to zožrali a sústrastne pokývali hlavou so slovami: „veď jasné, ale aspoň si si to vyskúšal." Mojou hlavnou motiváciou bol deň voľna pred súťažou, deň voľna v čase súťaže a úplné leháro do konca týždňa, keďže stačilo povedať, že nie som pripravený, lebo som bol na súťaži. Hoci matematika a fyzika boli predmety, ktorým som aspoň trochu rozumel, nikdy som nič nevyhral. O príhodách z týchto súťaží rozpoviem možno inokedy, dnes sa budem zaoberať srdcovou záležitosťou - chemickou olympiádou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal som ju najradšej z prostého dôvodu - boli pred ňou až dva dni na prípravu a keďže sa vždy konala v stredu, tak celý týždeň som mal pijánko. V skutočnosti som ale z chémie nikdy nič nevedel a ani doteraz neviem. Moja príprava spočívala v dôkladnom vyspaní sa a následnom pravidelnom cvičení jemnej motoriky pri prepínaní programov alebo zabíjaní nacistov v Sudden striku. A takto naučený a pripravený som ako stredoškolský tretiak prišiel na chemickú priemyslovku.

Už pri uvítacom ceremoniáli som sa cítil diskriminovaný, lebo elita mladých bratislavských chemikov sa dala do diskusie, aký smrad to cítiť z Dimitrovky a namiesto toho, aby zavreli okná, tak ich ešte viac otvorili, aby mohli ľahšie identifikovať druh výroby. Pri losovaní poradových čísiel, pod ktorými sme sa mali podpisovať som si vytiahol jednotku a s nádejou sa opýtal: „To už som vyhral?" Bolo mi jasne oznámené, že nie. Také ľahké to nebude. Odviedli nás do triedy a rozdali test z teoretickej časti. Na test sme mali tuším tri hodiny. A zábava začala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otváram prvú stranu - časť 1 - anorganická chémia. Srdce sa trochu poteší, lebo ný, natý, itý, ičitý si ešte pamätám. Ale prichádza sklamanie. Nemám im porozprávať, ako „...chlóriček uteká, chýba mu jedna ručička, hľadá partnera, ktorý by mu ju požičal. Na naproti beží sodíček, chudáčik, má ručičku navyše a pritom ako rád by ju niekomu daroval..." (originál ukážka výkladu našej chemičky, pani profesorky Salzmannovej). Toto po mne nechcú. Je tu text o lantanoidoch na dve á päťky a zadanie: Nájdite chyby, opravte ich a zdôvodnite. Prečítam prvýkrát a nájdem jednu chybu. Do tlačiva píšem: chyba - orbitáli; oprava - orbitály; zdôvodnenie - neživotné podstatné meno mužského rodu, vzor dub. Ľudia moji, viac nenachádzam. No nevadí, nie je všetkým dňom koniec, možno sa mi podarí ešte niečo od niekoho odpísať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Časť 2 - organická chémia. Z príkladu jedna na mňa hľadí N,N - dimetylanylín, ktorý chce aby som ho skamarátil so 4 - sulfobenzéndiazoniumchloridom. Smola kamarát, ani tvoje meno neviem vysloviť. V príklade dva počuť plakať etanol, ktorému mám nájsť vhodného partnera, aby vznikol etyloxoniumhydrogénsulfát. Sorry, ale ja do slivovice nič liať nebudem! Radšej ťa etanolko vypijem. V príklade tri mám zoskupenie asi šiestich chemických vzorcov, z ktorých ma prechádza zrak a vhodne ich mám pokombinovať, správne skatalizovať, primerane zohriať a na záver má s fanfárami prísť polymetylmetakrylát. No,... poďme ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Časť 3 - fyzikálna chémia (alebo chemická fyzika? Už si nepamätám.) Príklad jedna - výbuch. Paráda! Ale to bol iba nadpis príkladu. Štyri móly fosforu v uzavretej nádobe s nejakým objemom a tlakom. Cez dýzu do nich vpustím dva móly kyslíka a ešte čosi. Čo vznikne? Rámus. Aká bude výsledná teplota plynu v nádobe? Tak to vám, pánové, řeknu naprosto přesne. Děsná. A aký tlak? Politický. Zase si ani neškrtnem. Ani mi nenapadlo, aká látka by tam mohla vzniknúť. Príklad dva. Do 100g vody pri teplote 5°C primiešam 8g chloridu sodného, čiže kuchynskej soli. Aká veľká bude kryoskopická konštanta, aká veľká bude ebulioskopická konštanta a na akej teplote bude bod topenia pri normálnom tlaku? Supééér! Na toto ma chemička upozornila, že to tam zvyknú dávať, takže prichádza na rad ťahák a obe konštanty sa zjavujú na papieri. Akurát bod topenia je podraz. To na ťaháku nie je, chemička nič nehovorila. Nejako tipnem mínus dva stupne.

Časť 4 - biochémia. Z toho viem iba vitamíny rozpustné v tukoch. Opäť dávam priestor výkladu našej chemičky: „ ... Viete, niektorí si to tak uľahčili, aby si to zapamätali, že je to ako, s prepáčením, keď vynecháte prvé písmeno... ale vážne som to nevymyslela ja,... proste to študenti tak vymysleli, že vynechať prvé písmeno zo slova, s prepáčením, zadek. A,D,E,K sú vitamíny rozpustné v tukoch, ale nie že hneď vybehnete do riaditeľne, že Salzmannová nadáva na hodine..." Ale práveže tento zákerný test sa nepýta na vitamíny rozpustné v tukoch, ktoré ovládam aj bez ťaháku, ale na akési jantarany, fumarany a iné Arany.

Test je na tri hodiny, ale ja za desať minút nemám čo robiť. Nevadí. Kvôli týždni voľna hádam tri hodiny vydržím. Po neuveriteľne dlhej prvej hodine sa začnú diať akčné veci. Mladá vedecká kapacita sediaca predo mnou vyštartuje k dozoru a víťazoslávne hovorí o chybe v zadaní. Ten polymetylmetakrylát sa nedá vyrobiť zo zadaných látok, lebo ktorási z nich má jednu ketónovú skupinu navyše. Päť minút presviedča dozor, že je tam chyba a bez tej skupiny sa to pripraviť dá. Ja zatiaľ odpíšem niečo, čo vidím na opustenom papieri na stole pred sebou. S úsmevom slavkovského víťaza odchádza budúci Heyrovský na svoje miesto a učiteľky nás upozorňujú na prebytočnú ketónovú skupinu a ďakujú pozornému študentovi. Po desiatich minútach sa dvíha pokračovateľ tradície rodiny Curie a šmahom ruky presvedčí pedagogičky, že tá ketónová skupina je potrebná. Heyrovský sa ale nechce vzdať tak ľahko, a tak celou sálou lomcujú emócie, spomínajú sa rodokmene oboch zúčastnených siahajúce až do dôb vzniku CHZWP v Novákoch, namiesto špongie lietajú vzduchom terciárne amíny. Nakoniec sa nejako dohodnú, už ani neviem ako.

Po výdatnom obede začína praktická časť. Za úlohu máme zistiť koncentráciu kyseliny chlorovodíkovej pomocou dajakých hydroxidov a ešte čohosi. Prídem k svojmu stolu a začnem sa obzerať. Na otázku dozoru, či niečo nie je v poriadku, poviem, že všetko O.CH. (očeň charašo), akurát taký smiešny pohár som ešte nevidel. Vedľa mňa stojaci Heyrovský sa dáva do rehotu a s neskrývanou radosťou, že sa môže pomúdriť, mi rozpráva, že to čudo sa volá Erlen-Mayerova banka. Do byretky lejem jednu látku, do banky pod ňou druhú, pár kvapiek metylovej oranže. Pomaly odkvapkávam z byrety, keď zrazu prásk! Heyrovský síce vedel, ako sa tá potvora volá, ale nevedel, ako ju má držať a ona mu padla na zem. Určite netrénoval jemnú motoriku. Tak mu dávam trochu mojej HCl, aby mohol svoje pokusy vôbec uskutočniť, keďže jeho skončila na podlahe. Začína ma hnevať metylová oranž. Ona má slabo oranžovú farbu, ktorá sa má po prebehnutí reakcie odrazu zmeniť na slabo žltú (alebo naopak?). Robím to pomaly, kvapku po kvapke, miešam, miešam, pozerám proti slnku. Je už žltá, je ešte oranžová? Ja som asi farboslepý, lebo žiaden náhly prechod som nespozoroval, iba som zrazu skonštatoval, že už určite je žltá a ja som to prešvihol. Druhý pokus dopadol tak isto. No nič. Prešteloval som aparatúru, zobral inú látku, do banky som nakvapkal fenolftaleín. Fenolftaleín je špica. On je bezfarebný, keď prebehne reakcia (a zmení sa pH), tak zasvieti fialovou farbou. Tu sa určite nepomýlim. Som jediný, ktorý to robí s fenolftaleínom (ostatní si mysleli, že je to na popletenie), lebo k určeniu koncentrácie týmto spôsobom sú potrebné dve reakcie za sebou, s metyloranžou stačí jedna. Napriek tomu skončím ako prvý a pozerám sa po labáku. Heyrovský si zabudol dať trochu oleja do odkvapkávača byrety, teraz mu to nejde otočiť a lomcuje celou aparatúrou. Curie stojaci oproti mne zase tým krúti hore-dole, až sa mu obsah byrety celý naraz vyleje do banky, ktorá hneď zožltne. Ani ten necvičil jemnú motoriku. Akýsi Lavoisier šikmo cez triedu už má vzorku celú žltú, ale naďalej púšťa byretou. Asi čaká, kedy bude vzorka naspäť oranžová. A všetci hľadia na mňa, že ten somár to robí s fenolftaleínom. Hodnotí sa síce presnosť stanovenia, ktorá zákonite klesá s narastajúcim počtom reakcií, ale mne to nevadí. Lavoisier sa sťažuje, že má malú vzorku, keď ho ktosi upozorní, že reakcia už dávno prebehla. Zatiaľčo Heyrovský zháňa od ostatných zbytky HCl, lebo svoju musel kvôli zadretej pípe vyliať, ja už mám všetko vypočítané a odchádzam. Ešte vo dverách počujem šplechot a nadávky Curieho, ktorému sa to zase celé vylialo naraz. Páni, teória nie je všetko.

Po čase prídu na školu výsledky. Na úspešného riešiteľa treba mať z teoretickej aj praktickej časti minimálne polovicu bodov. Praktickú časť mám ako jediný na plný počet a teoretickú - presne polovica. Doteraz neviem, či sa nado mnou niekto zľutoval, alebo to bol nejaký nepriznaný známy, čo mi dal polovicu bodov za teóriu, v ktorej som nemal dohromady nič. Ale k týždňu voľna som dostal od odboru školstva, mládeže a telesnej kultúry krajského úradu v Bratislave ako bonbónik čestné uznanie.

Poznámka: Po rokoch nie som schopný si spomenúť na presné znenie zadaní, iba na ich typ. Preto som chemické názvy opisoval zo starého zošita, takže je možné, že v nich povolaní nájdu aj vecné chyby.

* škola zameraná na matematiku. Výraz vznikol zo skratky staršieho názvu Gymnázium Alexandra Markuša, Červenej armády 18.

Martin Marušic

Martin Marušic

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Profesionálny tunelár"Slovo tunelář vymysleli bývalí kvazikomunisté jako součást své předvolební populistické kampaně."Viktor Kožený Zoznam autorových rubrík:  Prihodilo sa miTunelovanieVodné dielaPlanéta ZemHistoria est lux veritatisSlovenská sosajety (vážne)Odpočutékrížom-krážom64 políSlopeme s monitoromMostySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu